torsdag 17 mars 2011

Kängurumatte!

Morgonen började med matte. I dag var vi med i Kängurutävlingen. Det är ungefär 6 miljoner elever i omkring 40 länder som arbetar med Kängurun. Eleverna har 60 minuter på sig för att lösa problemen och det är mycket svårt att få alla rätt.
Jag har hämtat fakta om tävlingen från: http://ncm.gu.se

Vad är Kängurun - Matematikens Hopp?
Kangourou sans Frontières är en internationell rörelse som årligen genomför en matematiktävling med inriktning på alla elever, det är alltså inte en elittävling. År 2010 deltog ca 5,8 miljoner elever i 40 länder. Verksamheten startade i Frankrike 1994, med 500 000 deltagare. Året därpå deltog 7 länder. Sverige deltog första gången 1999, med klassen Benjamin. Kängurun - Matematikens hopp har initierats i Sverige av SKM, Svenska kommittén för matematikutbildning. Den genomförs i samarbete med NCM, Nationellt Centrum för Matematikutbildning och med stöd av Skolverket.

Avsikten med Kängurun är att stimulera intresset för matematik genom bra problem som är tänkta att väcka nyfikenhet och lust att lära matematik. I mars genomförs tävlingen, då årets problem presenteras. Det finns många elever som tycker att det är roligt att tävla och det finns mycket duktiga elever som sällan får visa vad de egentligen kan som här har en chans att visa det. Tävlingen är också ett sätt att göra något särskilt i samband med matematik, en möjlighet att uppmärksamma matematikämnet. Men tävlingsdelen är endast en del av helheten. Tanken är att problemen sen ska utgöra underlag för många intressanta lektioner.

Problemurvalet är inte gjort så att det finns någon koppling till kravnivåer eller så att Kängurun ska spegla vad elever i olika åldrar borde kunna. Det är alltså inte ett prov utan ett utbud av intressanta problem för vidare arbete.

För närvarande finns klasserna:
Milou för förskoleklass till åk 2
Ecolier för åk 3 - 4
Benjamin åk 5 - 7
Cadet åk 8 - 9, gymnasiets kurs A
Junior gymnasiets kurs B och C
Student gymnasiets kurs D och E

Vad tyckte klassen då? De tyckte att det var roliga problem men klurigt. Vissa var riktigt kluriga!
Vi kommer att arbeta vidare med problemen och tillsammans försöka lösa alla uppgifter.

2 kommentarer: